Fotfakta

Hälsporre

halsporreHälsporre kan ge kraftig smärta under hälen när du står eller går. Själva hälsporren i sig gör inte ont, utan det är små bristningar i den sena som förbinder hälbenet med tårna som blir öm. Hälsporre kan göra ordentligt ont under främre delen av hälen. På röntgen syns hälsporren som en liten utväxt på nedre delen av hälbenet men det är inte själva sporren som gör ont. Den är ganska vanlig även hos människor som inte har ont i hälen.

Senytorna under foten belastas hela tiden när vi står, går eller springer. Belastningen dämpas av en fettkudde under hälen och ett stort senband under fotsulan. Den stötdämpande fettkudden under foten krymper när vi blir äldre. När fotsulan överbelastas, till exempel genom överansträngning, kan det leda till sträckningar och även små bristningar i senbanden, vilket gör ont. Personer med höga eller låga fotvalv verkar ha lättare att drabbas av hälsporre.

Symtom på hälsporre

Hälsporre gör framför allt ont då du tar de första stegen på morgonen och/eller efter vila. Det blir ofta värre ju mer man belastar foten under dagen. Symtomen kan variera ganska mycket från lättare obehag till kraftig smärta, som gör det omöjligt att gå längre sträckor. Smärtorna blir värre när du går på hårt underlag och om du under en längre stund bär något som är tungt.

Förebygg hälsporre

Bra skor som ger stöd och har avlastande inlägg är bra för att förebygga hälsporre. Det gäller både skor som du använder till vardags och skor för idrott. Får du ont i hälen efter träning är det ett tecken på att du har överansträngt dig. Vänta med motion till dess att skadan har läkt.

Behandling av hälsporre

I början kan vila och hälinlägg provas. Studier har visat att stretchning av vadmuskulaturen har god effekt. Mindre belastning på hälsenan leder till mindre belastning på den sena som fäster i hälbenet. Andra behandlingar är tejpning av fotsulan för att stödja den. Stötvågsbehandling kan möjligen ha viss effekt.

Inlägg

Kontakta oss, vi hjälper dig med inlägg mot hälsporre.